Αρθρογραφία Μελών

Η Διακήρυξη των Αθηνών για τους Αρχαίους Πολιτισμούς. Μία σημαντική ελληνική πρωτοβουλία.

Του Χρήστου.Θ.Μπότζιου
Πρέσβη ε.τ.
Οκτώ χώρες (Αίγυπτος, Βολιβία, Κίνα, Ελλάδα, Ιράν, Ιράκ, Ιταλία, Περού), μετά από διήμερες συζητήσεις που διεξήχθηκαν στο Ζάππειο Μέγαρο υιοθέτησαν το Κείμενο που φέρει την ονομασία «Διακήρυξης των Αθηνών-Athens Declaration on the establishment of the Ancient Civilisations Forumm» που συνιστά ιδρυτική πράξη διεθνούς συνεργασίας με αντικείμενο τον πολιτισμό. Στη συνάντηση παρέστησαν ως παρατηρητές η Ινδία και το Μεξικό. Η πατρότητα και η πρωτοβουλία της συνάντησης ανήκει στον Υπουργό των Εξωτερικών κ. Νίκο Κοτζιά μια ιδέα που ξεκίνησε, όπως είπε, εδώ και χρόνια και ωρίμασε τελευταίως όταν σε σχετικές συζητήσεις με ομολόγους του διαπιστώθηκε η ένθερμη υποστήριξή τους. Οι σχετικές συζητήσεις διεξήχθησαν σε επίπεδο Υπουργών Εξωτερικών (το Περού εκπροσώπησε ο Υπουργός Πολιτισμού ) ενώ παράλληλα πραγματοποιήθηκε και συνάντηση Ακαδημαϊκών με πλέον εξειδικευμένη ατζέντα. Κοινή ήταν η θέση ότι οι αρχαίοι πολιτισμοί που αναπτύχθηκαν στις παραπάνω χώρες  και έθεσαν τα θεμέλια για τη δημιουργία του  παγκόσμιου πολιτισμού, έχουν σημασία και για τον σημερινό κόσμο επειδή διδάσκουν ότι οι πολιτισμοί με πανανθρώπινη εμβέλεια, ενώνουν και δεν χωρίζουν τους λαούς. Πόσο διαφορετική η αντίληψη αυτή από εκείνη του αμερικανού Καθηγητή στο Χάρβαρντ Σάμουέλ Χάντινγκτον ο οποίος λίγα χρόνια μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης και την κατάρρευση των κομμουνιστικών καθεστώτων στις χώρες της Ανατ.Ευρώπης, ανέπτυξε τη γνωστή θεωρία ότι στο μέλλον οι πόλεμοι δεν θα προέκυπταν από διαφορετικές ιδεολογίες αλλά θα ήταν συρράξεις πολιτισμών. Επρόκειτο μάλλον για μία επιφανειακή προσέγγιση επειδή παράβλεπε το κυριότερο στοιχείο των σημερινών πολέμων, τα οικονομικά συμφέροντα και τις ηγεμονικές επιδιώξεις Την πολυμερή συνάντηση τίμησαν με τη παρουσία τους ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ.Προκόπης Παυλόπουλος και ο Πρωθυπουργός κ.Αλέξης Τσίπρας και αμφότεροι εξήραν τον ρόλο του πολιτισμού σαν παράγοντα ειρήνης και σταθερότητας . Από τις κυριότερες διατάξεις της Διακήρυξης η κοινή θέση  ότι οι ένοπλες συρράξεις συνιστούν σοβαρή απειλή για τα Μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς και ότι αποτελούν βασική αιτία για την παράνομη διακίνηση έργων μεγάλης αρχαιολογικής και καλλιτεχνικής αξίας.Πρόσφατα παραδείγματα η καταστροφή μοναδικών Μνημείων σε Συρία και Ιράκ. Σημαντική,επίσης,η παράγραφος που αναφέρεται στη προστασία της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς των χωρών –μελών που παραπέμπει σε απόπειρες σφετερισμού  τους από τρίτες χώρες. Εκτός βέβαια από τις βασικές αρχές που καταγράφονται στο πρώτο σκέλος της Διακήρυξης,σημαντικότατο είναι το διατακτικό της μέρος. Κατ αρχή θεσπίζεται η συνέχεια των πολυμερών συναντήσεων σε ετήσια βάση και η στενή συνεργασία με διεθνείς Οργανισμούς και ιδιαίτερα  την  UNESCO.  Αποφασίσθηκε η προσεχής συνάντηση να πραγματοποιηθεί στη Βολιβία και θα ακολουθήσουν σε Κίνα,Περού,Ιράκ. Μεστές περιεχομένου  και οι ομιλίες και παρεμβάσεις των Υπουργών Εξωτερικών και Πολιτισμού με σύμπτωση θέσεων ότι οι αρχαίοι πολιτισμοί μπορεί να χρησιμεύσουν και για την προώθηση της Παιδείας ,του τουρισμού και της οικονομίας. Μεγάλη  σημασίας  ότι η Διακήρυξη  δεν περιορίζεται στην εξαγγελία αρχών αλλά προβλέπει και συγκεκριμένες δράσεις για εντοπισμό θεμάτων που θα συζητούνται και θα προωθούνται από κάθε Προεδρεία. Ευνόητο ότι μπορεί να υπάρξουν και συλλογικές  επεμβάσεις σε διεθνείς Οργανισμούς και παρεμφερείς οργανώσεις.Η Διακήρυξη των Αθηνών είναι ασφαλώς ένα συλλογικό έργο αλλά φέρει την ελληνική σφραγίδα με κινεζική συγκηδεμόνευση. Το ΑCForum  δεν θα παραμείνει μια κλειστή διεθνής οργάνωση.Θα μπορούν να ενταχθούν και άλλες χώρες στις οποίες αναπτύχθηκαν σπουδαίοι αρχαίοι πολιτισμοί όπως και χώρες με καθεστώς παρατηρητών με συναίνεση όμως όλων των συμμετεχουσών ιδρυτικών χωρών. Εκτός του πολιτικού σκέλους των συζητήσεων  και αποφάσεων από τους Υπουργούς Εξωτερικών , σημαντικές ήταν και εκείνες σε επίπεδο των Ακαδημαϊκών που διηυθύναν ο Πρέσβης ε.τ  γνωστός ποιητής και συγγραφέας Γ.Βέης, ο Καθηγητής και Αντιπρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου Ν.Λέανδρος και ο Καθηγητής του Πανεπιστημιου Αθηνών, Πλάτων Μαυρομούστακος. Οι συζητήσεις περιλάμβαναν τρείς ενότητες.Η πρώτη είχε ως αντικείμενο τη σημασία και την απήχηση των Μεγάλων Αρχαίων Πολιτισμών ,την επίδραση και σύνδεσή τους με το σημερινό κόσμο. Ηδεύτερη είχε ως θέμα τον Πολιτισμό ως ήπια μορφή της διπλωματικής ισχύος και η Τρίτη τον Πολιτισμό ως παράγοντα οικονομικής ισχύος. Στην συνάντηση των ακαδημαϊκών συμμετείχε και η Υπουργός Πολιτισμού κα Κονιόρδου. Μετά το τέλος των εργασιών και την υιοθέτηση της Διακήρυξης, οι ξένες αντιπροσωπείες επισκέφθηκαν το Μουσείο Ακροπόλεων και ευγενώς ξεναγήθηκαν από τον Διευθυντή της κ.Παντερμαλή. Εκτός των ανυπέρβλητων γλυπτών είδαν και τα θραύσματα των αγαλμάτων που άφησε πίσω η λεηλασία του Ελγίνου ενώ τα κύρια σώματα τα μετέφερε στο Λονδίνο όπου και παραμένουν με την ελπίδα ότι κάποτε θα επιστραφούν στη χώρα που τα δημιούργησε. Στους Αρχηγούς των Αντιπροσωπειών δόθηκε ως αναμνηστικό η θαυμάσια έκδοση <<Δελφικά Παραγγέλματα >>- μία ιδέα νέου διπλωμάτη με καταγωγή από την περιοχή του Δήμου Δελφών- που περιέχουν τις ρήσεις των επτά σοφών της Αρχαιότητας. Ειχαν βρεθεί από Γάλλους αρχαιολόγους το 1966 στις ανασκαφές στην ελληνο-βακτριανή πόλη  AirKhanum, στο Αφγαδιστάν.Ξεφυλλίζοντας βιαστικά το βιβλίο σταθήκαμε ιδιαίτερα στη ρήση ΜΗΔΕΝ ΑΓΑΝ ( να μην υπερβάλλεις) από τα κύρια,ως γνωστό, ελαττώματα του ελληνικού πολιτικού και κοινωνικού μας βίου.Επίσης στη ρήση  ΕΥΕΡΓΕΣΙΑΣ ΤΙΜΑ (να τιμάς τις ευεργεσίες). Οι εργασίες της διεθνούς συνάντησης έγιναν, όπως προαναφέρθηκε ,στο ΖΑΠΠΕΙΟ Μέγαρο. Πολλοί ρωτούσαν πότε κτίσθηκε,ποιος ήταν ο αρχιτέκτονας και ποιά ήταν η αρχική χρήση του. Το βρίσκανε υπέροχο όπως και τον περιβάλλοντα χώρο. Τους εξηγήθηκε ότι ήταν ευεργεσία των αδελφών Ζάππα με καταγωγή το Λάμποβο της Β.Ηπείρου. Αυτοί και άλλοι Ηπειρώτες εθνικοί ευεργέτες όπως ο Γ.Αβέρωφ, Σίνας, Δομπόλης , Στουρνάρης, Γ.Σταύρου ,οι Ριζάρηδες κ.α κόσμησαν την ελληνική Πρωτεύουσα με θαυμάσια Μέγαρα και Σχολές. Διερωτάται κανείς πώς θα ήταν η Αθήνα χωρίς αυτά. Πιθανότατα μια τσιμεντούπολη αφού και όσα νεοκλασικά κτίσματα υπήρχαν στο κέντρο και κοντά σε αυτό ,τα περισσότερα φρόντισε να τα γκρεμίσει η πολιτική της αντιπαροχής. Καταληκτικά και σε σχέση με τη Διακήρυξη των Αθηνών για τους Αρχαίους Πολιτισμούς ,ισχύει ότι εμπνευσμένες πρωτοβουλίες έχουν πάντα  αίσιες συνέχειες και εξελίξεις .Ο Πολιτισμός είναι το ισχυρότερο μας όπλο.

Συζήτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

ΑΙΤΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΜΕΛΟΥΣ
Αρέσει σε %d bloggers: