Αρθρογραφία Μελών

Η αντιμετώπιση της Διεθνούς τρομοκρατίας και η Ελλάδα. Καταδίκη και συνεργασία ναι, όχι άμεση επιχειρησιακή εμπλοκή.

Του Χρήστου.Θ.Μπότζιου
Πρέσβη ε.τ

Η τρομοκρατία δεν είναι ασφαλώς φαινόμενο των τελευταίων δεκαετιών.  Οι λόγοι που ωθούν τα άτομα, μεμονωμένα ή συλλογικά, να καταφεύγουν στην τρομοκρατία για να επιτύχουν τις επιδιώξεις τους , είναι πολλοί και ποικίλοι. Μπορεί να είναι εθνικοί ή  ιδεολογικοί ή και ανεξήγητοι με τη λογική. Στη πρώτη κατηγορία θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν κινήματα όπως  το PLO ,IRA  η ΕΟΚΑ κ.α.  Αντίθετα κινήματα και τρομοκρατικές ομάδες όπως η Μπάαντερ Μάινχόφ στη Γερμανία,οι Ερυθρές Ταξιαρχίες στην Ιταλία και η 17 Νοέμβρη στην Ελλάδα είχαν χαρακτήρα πολιτικό- ιδεολογικό.  Σε αντίθεση με τις προηγούμενες μορφές, το  ISIS  έχει ως προμετωπίδα τη Θρησκεία και  βασίζεται  σ τον Ισλαμικό Φονταμελισμό. Η εμφάνισής του με τρομοκρατικές ενέργειες  συμπίπτει,σχεδόν, με τα γεγονότα και τις εξελίξεις στη Μ.Ανατολή,πρώτα στο Ιράκ και στη συνέχεια στη Συρία και Λιβύη. Οι τελευταίες τρομοκρατικές ενέργειες, πρώτα στο Μάντσεστερ και στη συνέχεια στην καρδιά της αγγλικής Πρωτεύουσας, για τις οποίες ανέλαβε την ευθύνη ,συγκλόνισαν  την διεθνή κοινή γνώμη. Αν μέλημά τους ήταν  να προκαλέσουν  τη διεθνή προσοχή γύρω από την ύπαρξή τους και τους στόχους τους, σίγουρα το επέτυχαν. Σίγουρα όμως προκάλεσαν  τον γενικό αποτροπιασμό για τον θάνατο τόσων  αθώων ανθρώπων.  Θα  μπορούσε να τους απευθυνθεί το απλό ερώτημα.  Θα έμενε ο Γκάντι στην ιστορία  αν πρέσβευε και κατέφευγε στη βία; Ασφαλώς το ερώτημα είναι ρητορικό γιατί  δεν χωρεί σύγκριση μεταξύ Γκάντι και Τζιχαιστών. Ο πρώτος αγωνιζότανε για την ανεξαρτησία της χώρας του ενώ οι δεύτεροι θέλουν να επιβάλλουν  ένα θεοκρατικό κράτος, θέλουν να εκδικηθούν την Δύση και επιδεικνύουν έναν αντιδυτισμό που δεν συνάδει με το πνεύμα της εποχής. Επειδή όμως στη φύση όπως και στις ανθρώπινες πράξεις δεν υπάρχει τίποτα που να μην προκαλείται από κάποιο αίτιο, καλό θα ήταν και  ο δυτικός κόσμος  να κάνει την αυτοκριτική του και να διερωτηθεί  για την συμπεριφορά του έναντι  των ισλαμικών χωρών και των λαών της Μ.Ανατολής που , μεταξύ άλλων , επικαλούνται οι Τζιχαιστές. Αναμφίβολα η τρομοκρατία,διεθνής ή εθνική,συνιστά παγκόσμια απειλή,προσβάλλει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια ,αποσταθεροποιεί τις κοινωνίες με επιπτώσεις και στην εσωτερική πολιτική ,δημιουργεί ξενοφοβικά αισθήματα ,απειλεί την   ασφάλεια των πολιτών και των λαών.  Η διεθνής κοινωνία έχει αντιληφθεί την ανάγκη λήψης συλλογικών μέτρων για την αντιμετώπισή της  με σειρά πρωτοβουλιών. Ειδικότερα καταγράφονται σχετικές αποφάσεις στα  πλαίσια της Γενικής Συνέλευσης των Ην.Εθνών, της Ε.Ενωσης, ΝΑΤΟ και σε άλλους διεθνείς Περιφερειακούς Οργανισμούς.  Ιδιαίτερης μνείας η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των Ην.Εθνών του 2006 με τίτλο  Global Counter Terrorism Forum  ( GCTF ) oπως και αντίστοιχη του 2011 με τίτλο,  UN Global Counter-Terrorism  Strategy (Παγκόσμια Στρατηγική των Η.Ε  για την καταπολέμηση της Τρομοκρατίας ). Ανάλογες ή παραπλήσιες αποφάσεις έχουν ληφθεί και από την Ε.Ενωση, το ΝΑΤΟ  και άλλους διεθνείς περιφερειακούς Οργανισμούς. Πώς όμως εξηγείται  ότι η διεθνής τρομοκρατία, και το λεγόμενο Ισλαμικό  Κράτος  (ISIS ), δείχνει να μην κάμπτεται και εξακολουθεί  να δρα τρομοκρατικά ακόμη και στην καρδιά της Ευρώπης;  Οι απαντήσεις δεν είναι εύκολες γιατί εμπλέκονται πολλοί παράγοντες, εμφανείς και αφανείς.  Θα διακινδύνευα μία ερμηνεία που  πλησιάζει σ την πραγματικότητα. Ο ισλαμικός φονταμενταλισμός  που πρεσβεύει το  λεγόμενο  Ισλαμικό  Κράτος ,σε αντίθεση με τα ιδεολογικού προσανατολισμού τρομοκρατικά κινήματα, απευθύνεται στο εξτρεμιστικό θρησκευτικό συναίσθημα  και στρατολογεί εύκολα οπαδούς ακόμη και  άτομα που έχουν γεννηθεί,πολιτογραφηθεί και διαβιούν σε δυτικές χώρες αλλά για πολλούς και διαφόρους λόγους  δεν έχουν πλήρως ενσωματωθεί στις τοπικές κοινωνίες. Η στρατολόγησης τους υπό τη κάλυψη μίας όψιμης  αντίστροφης αντιδυτικής Σταυροφορίας ,δεν είναι και πολύ δύσκολο εγχείρημα. Δεύτερο και καταλυτικό στοιχείο  είναι η συνεχιζόμενη εμπόλεμη κατάσταση στην Συρία και Ιράκ με την εμπλοκή τοπικών και εξωγενών Δυνάμεων  που την εκμεταλλεύεται  δεόντως το ISIS.  Θα μπορούσε να προστεθεί και ένα τρίτο σημαντικό στοιχείο.  Η αφθονία οικονομικών  και υλικών μέσων που διαθέτει Από ποιόν χρηματοδοτείται  το  ISIS  και γιατί;  Οι τελευταίες εξελίξεις με οικονομικό αποκλεισμό του Κατάρ παραπέμπουν και σε ενδο-ισλαμικούς ανταγωνισμούς  που εμπλέκουν  όμορες αλλά και μακρινές  χώρες. Η Ελλάδα  γειτνιάζει με τις χώρες της Μ.Ανατολής.Επί αιώνες  έχει συμβιώσει με τον μουσουλμανικό κόσμο , γνωρίζει και ανέχεται ο ένας τον άλλον. Κατανοεί  τις ιδιαιτερότητες του ισλαμικού κόσμου και υπάρχει αλληλοσεβασμός στις θρησκευτικές πεποιθήσεις του καθενός. Ασφαλώς ο ελληνικός λαός δεν υπήρξε ποτέ αποικιοκρατικός και ούτε επιχείρησε Σταυροφορίες όπως εκείνες  του 11ο  αιώνα και μετά. Η ιστορική αυτή πραγματικότητα, έχει συντελέσει  στην τήρηση από τις εκάστοτε ελληνικές κυβερνήσεις -υπολογίζοντας και την εγγύτητα της Ελλάδας  με τον μεσανατολικό χώρο- προσεχτικότερης στάσης έναντι  των ποικιλόμορφων παροτρύνσεων για δυναμικές παρεμβάσεις  προς εξάρθρωση του  IΚ.   Τις πραγματικότητες αυτές προφανώς  απηχεί  η παρέμβασή του  Πρωθυπουργού κ.Αλέξη Τσίπρα στην πρόσφατη Συνάντηση  Κορυφής του ΝΑΤΟ ο οποίος υπογράμμισε ότι η τρομοκρατία δεν  εκπορεύεται από μία μόνο χώρα ,μία μόνο Θρησκεία ή μια μόνο ομάδα αλλά διαχέεται σε όλη την υφήλιο.  Τονίζοντας ,περαιτέρω,την ανάγκη ενίσχυσης  και το ρόλο της Συμμαχίας στις διεθνείς προσπάθειες για την  αντιμετώπιση της τρομοκρατίας και  ότι  η αντιμετώπιση πρέπει να έχει σαφές πολιτικό πρόσημο και στρατηγικό πλαίσιο και δεν πρέπει να προσλάβει αντί-ισλαμικό χαρακτήρα ή να αποτελέσει  δράση κατά οιουδήποτε μουσουλμανικού πληθυσμού ή χώρας εν είδει  << σύγχρονης σταυροφορίας >>.Πιστεύω ότι είναι θέσεις  με τις οποίες δύσκολα θα μπορούσε  να  διαφωνήσει  κανείς.

Συζήτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

ΑΙΤΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΜΕΛΟΥΣ
Αρέσει σε %d bloggers: