Αρθρογραφία Μελών

Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Οι νέες διεθνείς και περιφερειακές πραγματικότητες συνηγορούν για αναβάθμισή τους με ίδρυση Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας.

Του Χρήστου.Θ.Μπότζιου
Πρέσβη ε.τ.

Η πρόσφατη Εκπαιδευτική αναβάθμιση δύο ΤΕΙ Αθηνών με Ν.Δ που ψήφισε η Βουλή των Ελλήνων την περασμένη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου  με την δημιουργία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, επανέφερε προς συζήτηση και την σκοπιμότητα δημιουργίας Πανεπιστημίου Εθνικής  Άμυνας ( ΠΑΝ.ΕΘ.Α ) με την υπαγωγή σε αυτό των τριών Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΣΕΙ), ήτοι της Σχολής Ευελπίδων,της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων και της Σχολής Ικάρων.Το θέμα ίδρυσης Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας  δεν είναι νέο. Ήδη από το 2006 είχε ριφθεί η ιδέα και είχε υποβληθεί προς τους αρμόδιους φορείς σχετική πρόταση στην οποία όμως δεν δόθηκε συνέχεια χωρίς να δημοσιοποιηθούν οι λόγοι. Από διάφορες κατά καιρούς συζητήσεις με φίλους Ακαδημαϊκούς που δίδασκαν ή είχαν διδάξει στις παραπάνω Ανώτατες Στρατιωτικές Σχολές όπως και με Ανώτερους και Ανώτατους  Στρατιωτικούς ε.α, διαπίστωνα ότι οι συνομιλητές μου ,σχεδόν στο σύνολό τους,  επικροτούσαν την  σκοπιμότητα  δημιουργίας  Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας. Μεταξύ των λόγων που συνηγορούσαν στην απόκτηση Πανεπιστημιακής δομής των Ανωτάτων Στρατιωτικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων αν δεν την καταστούν και αναγκαία και επιτακτική, αναφέρονταν ότι η μέχρι τούδε δομή και λειτουργία των ΑΣΕΙ αποδεικτικά έχει  περιορίσει τους ορίζοντες και δυνατότητες επιστημονικής έρευνας στους χώρους της στρατιωτικής, ναυτικής και αεροπορικής επιστήμης.Το γεγονός αυτό δυσκολεύει αν δεν καθιστά ανέφικτη την διεξαγωγή διδακτορικής έρευνας με αποτέλεσμα για εξειδικευμένες περιπτώσεις και καταστάσεις να καταφεύγουν στα φώτα και τις επιστημονικές αναλύσεις ξένων ερευνητικών ιδρυμάτων που όμως όχι πάντοτε καλύπτουν απόλυτα τις ελληνικές αμυντικές ιδιαιτερότητες. Επί πλέον οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις δεν φαίνεται να εχουν,επιστημονικά,την δυνατότητα να επιτελούν και να παράγουν αυτοδύναμα και σε βάθος  επιστημονική έρευνα στο χώρο της άμυνας που οι απαιτήσεις αλλάζουν συνεχώς  με αποτέλεσμα να δημιουργούνται φόβοι για κενά στην αμυντική ικανότητα της χώρας. Έτσι η προσφυγή στη μελέτη ξένων ερευνητικών ευρημάτων καταντάει αναπόφευκτη. Η Β.Κορέα π.χ  παρά τις υπερβολές του δικτάτορα ηγέτη τους ,έχει αποκτήσει αμυντικές ικανότητες που μπορεί να κρατήσουν μακριά ακόμα και στρατιωτικές δυνάμεις μεγάλων και ισχυρών χωρών. Ασφαλώς η πιθανή ίδρυση Πανεπιστημίου Εθνικής Άμυνας δημιουργεί και προβληματισμούς  όπως π.χ  σε ποιόν φορέα θα υπάγεται; Στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας όπως ισχύει σήμερα για τις Ανώτατες Στρατιωτικές Σχολές ή στο Υπουργείο Παιδείας όπως όλα τα άλλα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας; Ένας άλλος προβληματισμός σχετίζεται με το υψηλό, συνήθως, κόστος των ερευνητικών προγραμμάτων τα οποία είναι και ένας από τους  λόγους που συνηγορούν στην ίδρυση Πανεπιστημίου Εθνικής Αμυνας.Ο αντίλογος είναι ότι και σήμερα οι τρείς Σχολές εξασφαλίζουν  πόρους  από τον δημόσιο Προϋπολογισμό και τα ΕΣΠΑ οι οποίοι όμως εξαντλούνται στην αντιμετώπιση βραχυπρόθεσμων αναγκών. Στο εκπαιδευτικό προσωπικό ικανός αριθμός απασχολείται  βάσει βραχυπρόθεσμων συμβάσεων. Η έλλειψη όμως συνεχούς απασχόλησης επιδράει δυσμενώς  στον ερευνητικό τους έργο.. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι Πανεπιστήμιο Εθνικής Άμυνας ( ΠΑΝ.ΕΘ.Α ) διαθέτουν, μεταξύ άλλων, οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Κίνα, η Σουηδία και η γειτονική μας Τουρκία. Τίποτα βέβαια δεν παραμένει στατικό και αμετάβλητο και περισσότερο ότι συνδέεται και αφορά στα θέματα Εθνικής Άμυνας που επηρεάζονται και από τις τεχνολογικές εξελίξεις στην παραγωγή νέων οπλικών συστημάτων και των τριών κατηγοριών ξηράς, θαλάσσης και αέρος. Και οπωσδήποτε από γεωπολιτικές ανακατατάξεις σε διεθνές ή περιφερειακό επίπεδο. Οι αλλαγές αυτές απαιτούν και προσαρμογή στις νέες πραγματικότητες που στην περίπτωση της χώρας μας καθίστανται επιτακτικές λόγω της αυξανόμενης επιθετικότητας της Τουρκίας με συνεχή αμφισβήτηση των κυριαρχικών ελληνικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο. Εξωτερική πολιτική και Ένοπλες Δυνάμεις ( Εθνική Άμυνα ),είναι δύο αλληλένδετες και αλληλοσυμπληρούμενες έννοιες σε βαθμό που να θεωρείται ότι δεν μπορεί να ασκηθεί επιτυχημένη εξωτερική πολιτική  χωρίς αξιόπιστη Εθνική Άμυνα και αντιθέτως. Σε ότι αφορά την περίπτωση Τουρκία δεν διαφαίνεται, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, αλλαγή στην επιθετική και ρεβιζιονιστική της συμπεριφορά με  συνεχείς και επαναλαμβανόμενες προκλήσεις. Εξακολουθώ να πιστεύω ότι το επεισόδιο με τον εμβολισμό της ελληνικής ακταιωρού πλησίον των Ιμίων, δεν ήταν μία υπέρβαση των συνηθισμένων στη περιοχή παρενοχλήσεων αλλά συνιστά έμπρακτη και συνειδητή αμφισβήτηση –ίσως η πρώτη που σημειώνεται του είδους-των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων στο Αιγαίο. Η πορεία των  σχέσεών  μας με την ΠΓΔΜ και την Αλβανία επηρεάζονται και από την αμυντική συνεργασία των δύο χωρών με την Άγκυρα που εκτός της προμήθειας πολεμικού υλικού περιλαμβάνουν και  παραχώρηση και χρήση στρατιωτικών βάσεων. Βεβαίως οι σχέσεις μας με ΠΓΔΜ και Αλβανία προσμετρούνται περισσότερο σε πολιτικό επίπεδο. Ο Σκοπιανός Πρωθυπουργός Ζόραν Ζάεφ που θεωρείται  περισσότερο διαλλακτικός, τελευταίως  σκληραίνει τις θέσεις του και επιδεικνύει αδιαλλαξία στο θέμα   αλλαγών στο Σύνταγμα στο οποίο πέραν της ονομασίας περιέχονται και οι αλυτρωτικές διατάξεις. Πιθανό να θεωρεί ότι ενισχύθηκε διπλωματικά μετά και τις επισκέψεις που πραγματοποίησε σε Άγκυρα και Βερολίνο. Φαίνεται η Γερμανίδα Καγκελάριος που τον αποκάλεσε και < Μακεδόνα > να τον έπεισε ότι η ενταξή τους σε ΝΑΤΟ και Ε.Ε μπορεί να γίνει και  < από το παράθυρο> μέσω της ιδιότητας του παρατηρητή ( status of observer). Για τους γνώστες των διπλωματικών πρακτικών και τεχνασμάτων το καθεστώς των παρατηρητών ποικίλλει από διεθνή σε διεθνή οργανισμό με πολλές αποχρώσεις. Που κυμαίνεται μεταξύ εκείνης της απλής παρουσίας και του δικαιώματος να συμμετέχει στις συζητήσεις αλλά όχι όμως και στην λήψη  αποφάσεων. Σε ότι αφορά τις σχέσεις μας με τα Τίρανα φαίνεται να έχει επιλεγεί η σφαιρική αντιμετώπιση όλων των προβλημάτων στις διμερείς σχέσεις  αντί της βήμα προς βήμα προσέγγισης ( Step by step approach ).Ασφαλώς η Αλβανία αποτελεί ειδική περίπτωση με δυνατότητες οι διμερείς σχέσεις να φθάσουν σε υψηλά επίπεδα συνεργασίας εφόσον, ασφαλώς, οι πολιτικές ηγεσίες της γειτονικής χώρας αντιληφθούν την αξία της.

Συζήτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

ΑΙΤΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΜΕΛΟΥΣ

Αρχείο

Αρέσει σε %d bloggers: