Ανακοινώσεις

Ομιλία Προέδρου ΠΡΑΤΤΩ και Βουλευτή Επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Κοτζιά, στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό στη Βουλή

Με δύο θέματα θα σας απασχολήσω.

Πρώτον: Ως υπουργός εξωτερικών εισήγαγα ρύθμιση που ψηφίστηκε με νόμο πριν δύο χρόνια, με την οποία επιβλήθηκε κοινοβουλευτικός έλεγχος των «απόρρητων», ή αλλιώς «μυστικών κονδυλίων». Ευχαριστώ πολύ τον πρόεδρο της Βουλής για την φροντίδα στην υλοποίησή της.

Η διαδικασία έχει ως εξής:

Α) Η πρόταση κατανομής των κονδυλίων διατυπώνεται και προωθείται από ένα ανώτατο υπηρεσιακό όργανο με επικεφαλής τον υπηρεσιακό ΓΓ του ΥΠΕΞ και όχι από τον Υπουργό.

Β) Η κατανομή αυτή λαμβάνει τη μορφή πρότασης προς τη Βουλή, προς το προεδρείο της. Το τελευταίο είναι αρμόδιο να την εγκρίνει ή να την απορρίψει.

Γ) Εφόσον εγκριθεί, όπως συνέβη τα δύο τελευταία χρόνια σε επτά ειδικές συνεδριάσεις του Προεδρείου της Βουλής, τότε και μόνο τότε τίθενται τα κονδύλια στη διάθεση της αρμόδιας υπηρεσίας/διεύθυνσης του Υπουργείου, και όχι του Υπουργού, η οποία μπορείνατα εκταμιεύσει μόνο με το αποδεικτικό της έγκρισης από τη Βουλή.

Η νομοθετική αυτή πράξη στηρίζεται σε μια υπέρτατη αρχή: κέντρο όλων των αποφάσεων και της πολιτικής ζωής του τόπου είναι το κοινοβούλιο.

Πιστεύω βαθιά, ότι η πιο πάνω αρχή πρέπει να ισχύει για κάθε είδους «απόρρητα/μυστικά κονδύλια». Εάν ήταν δυνατό, και έγινε δυνατό με την πολιτική μας θέληση, να ισχύει για το Υπουργείο Εξωτερικών, πρέπει να ισχύσει και για τα αντίστοιχα και ανάλογα κονδύλια όλων των υπουργείων, όπως είναι τα Υπουργεία Εθνικής Άμυνας, Εσωτερικών, και ειδικότερα η ΕΥΠ, το Μακεδονίας και Θράκης. Να είμαι σαφής: η κυβέρνηση οφείλει να δεσμευτεί ότι θα επεκτείνει τις δημοκρατικές ρυθμίσεις που προωθήθηκαν για το ΥΠΕΞ και σε άλλα υπουργεία. Διαφορετικά, ασφαλώς θα ψηφίσω όλο τον Προϋπολογισμό, ανήκω στην κυβερνητική πλειοψηφία, αλλά όχι αυτά τα ειδικά κονδύλια.

Επιπλέον, θα πρέπει να υπογραμμίσω, ότι είναι άμεση υποχρέωση μιας δημοκρατικής κυβέρνησης να προχωρήσει στη δυνατότητα ειδικού κοινοβουλευτικού ελέγχου της ΕΥΠ. Όπως στις περισσότερες χώρες της ΕΕ, θα πρέπει να συγκροτηθεί και στη δική μας Βουλή

α) ειδική επιτροπή ελέγχου της ΕΥΠ και του διοικητή της.

Β) Εξασφαλιστεί η δυνατότητα ειδικών εξεταστικών επιτροπών, ασφαλώς υπό μυστικότητα, για το έργο και τις δραστηριότητες της ΕΥΠ, εφόσον το κοινοβούλιο θεωρήσει κάτι τέτοιο αναγκαίο.

Γ) Συμφωνηθεί η καθιέρωση ενός συνηγόρου του Πολίτη για την προστασία του από παράνομες πράξεις της ΕΥΠ και τον έλεγχο συγκεκριμένων δράσεων της εφόσον υπάρχουν τεκμηριωμένες καταγγελίες.

Δ) Το θεσμικό αυτό σύστημα πρέπει να επεκταθεί για κάθε υπάρχοντα θεσμό που κάνει παρακολουθήσεις, όπως του στρατού. Η δημοκρατία δεν πρέπει να γνωρίζει σύνορα, ούτε πρέπει να επιτρέψουμε να υπάρχουν παράλληλες δομές προς τη δημοκρατία που εκ φεύγουν του ελέγχου της.

Δεύτερο: Ζούμε στην εποχή της «4ης βιομηχανικής επανάστασης», ή κατά τους αγγλοσάξονες στην «2η εποχή των μηχανών», ή κατά τους Ιάπωνες στην «5η κοινωνία». Η εποχή αυτή, σε αντίθεση με προηγούμενες τεχνολογικές επαναστάσεις, δίνει τη δυνατότητα παράκαμψης φάσεων ανάπτυξης και της απευθείας τεχνολογικής-παραγωγικής αναβάθμισης της χώρας. Αναβάθμιση που επιτρέπει μεγαλύτερα εισοδήματα, απαιτεί την καλύτερη μόρφωση για όλους, χωρίς αποκλεισμούς, την αξιοποίηση της δεξιοτεχνίας και του ταλέντου του κάθε πολίτη.

Ένας προϋπολογισμός στοχεύει στην αριθμητική/λογιστική απεικόνιση των πολιτικών επιλογών για τους επόμενους 12 μήνες. Ο δικός μας προϋπολογισμός εκφράζει ένα αναπτυξιακό σχέδιο, κοινωνική δικαιοσύνη, αποκατάσταση της μηχανής της οικονομίας. Πέρα από αυτά τα σωστά, θα χρειαστεί από τούδε, κάθε προϋπολογισμός να λαμβάνει υπόψη μακρύτερες χρονικές περιόδους και να συμβάλλει στην προώθηση ενός ριζοσπαστικού οράματος. Να μην είναι μόνο μια απεικόνιση με αριθμούς του τι πρέπει και θέλουμε να γίνει τους επόμενους 12 μήνες, αλλά πώς αυτοί οι 12 μήνες θα συμβάλλουν σε μια στρατηγική ανατοποθέτηση του ίδιου του οικονομικού – κοινωνικού μοντέλου της χώρας για να μην ξανασυμβούν ότι συνέβη τις τελευταίες δεκαετίες.

Σε μια τέτοια κατεύθυνση, ίσως, θα βοηθούσε, αν συγκροτούσε η Βουλή μια ειδική επιτροπή για την συζήτηση και τη διατύπωση σκέψεων, ει το δυνατόν εν συμφωνία, για την Ελλάδα του 21ου αιώνα. Μια επιτροπή στην οποία θα συναγωνίζονταν τα οράματα βουλευτών και κομμάτων.

Που θα συνέβαλε σε μια στροφή της πνευματικής ζωής, της δημόσιας θεματολογίας και του ενδιαφέροντος του τόπου. Με την οποία πέρα από αριθμούς και στατιστικές, άμεσες κατανομές και ανταγωνιστικές αντιλήψεις θα άνοιγαν τα μεγάλα θέματα του κόσμου και της κοινωνίας του μέλλοντος.

Ακούω για τις Πρέσπες ότι κάποιοι λένε πως εμείς θα κάνουμε καλύτερη διαπραγμάτευση. Αναρωτιέμαι 40 χρόνια γιατί δεν την κάνανε; Τους απαγόρευσε κανείς; Το 1977 τι διαπραγματεύτηκε η κυβέρνηση της ΝΔ; Το θέμα της γλώσσας στον ΟΗΕ και το έχασε πανηγυρικά. Γιατί να τους εμπιστευτούμε ότι θα το διαπραγματευτούν καλύτερα; Και να πω ότι το 1992-94, όταν συζητείτο η «γλώσσα» και οι συντομογραφίες και οι συντμήσεις του βόρειου γείτονα μας, τι έκαναν τα δυο κόμματα της εποχής, καθώς συνέπεσε στην εποχή Μητσοτάκη και Παπανδρέου; Τι κάνανε; Δεν πήγαν τρία χρόνια στη διαπραγμάτευση. Ο κ. Βαρβιτσιώτης ισχυρίστηκε ότι έγινε μια συναλλαγή. Να υποθέσω ότι συμφωνώ για να πάμε παρακάτω. Λέτε,  μπάχαλο το συνταξιοδοτικό, μπάχαλο η συμφωνία για τις Πρέσπες. Το ερώτημα είναι εάν γίνεται συμφωνία ανάμεσα σε δυο κακά πράγματα. Που έγινε η συναλλαγή; Κάτι παίρνει κανείς σε μια συναλλαγή, όπως υποστηρίζεται. Αλλιώς πως έγινε η συναλλαγή; Ερωτήματα ρητορικά, γιατί συναλλαγή δεν έγινε.

Κάτι ακόμα… γιατί τόσο φοβικοί οι της ΝΔ; Γιατί δεν μπορούν να φανταστούν μια εξωτερική πολιτική που παλεύει για τα δίκια της χώρας, χωρίς κόμπλεξ και χωρίς να υποχωρεί σε κανέναν. Ποια διδάγματα έχουν από τη δική τους εμπειρία; Ισχυρίστηκε ο εκπρόσωπος της ΝΔ ότι τα χάσαμε όλα και μέχρι και ο Ράμα μιλάει με τον τρόπο που μιλάει. Να μιλάμε με μεγάλη προσοχή για τους γείτονες μας. Επειδή είμαστε ισχυρότερο κράτος πρέπει να τους επιβάλουμε την δική μας εξωτερική πολιτική. Μερικοί νομίζουν ότι εάν πάμε πίσω από τους Τούρκους και τους Αλβανούς και βρίζουμε, κάνουμε εξωτερική πολιτική. Όχι. Υιοθετούμε το γήπεδο που τους αρέσει. Έφυγε ο κ. Βαρβιτσιώτης, αλλά του συστήνω δυο πράγματα:

Πρώτον, να διαβάσει τι δηλώνουν οι ΗΠΑ για τον ρόλο της Ελλάδας στην εξωτερική πολιτική, αλλά και τι δηλώνει η Κίνα για την εξωτερική πολιτική της Ελλάδας και τη σημασία της στην περιοχή.  Εκφράζουν τη μεγαλύτερη εκτίμηση από όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες και τις χώρες της περιοχής για την Ελλάδα και μας λένε οι της ΝΔ απομονωμένους…

Δεύτερον, του συστήνω να διαβάσει το βιβλίο του πατέρα του, για τα όσα αποκαλυπτικά λέει για το μακεδονικό και πώς περιγράφει πως έχανε η ΝΔ τις διαπραγματεύσεις για το θέμα. Σπαράζει η ψυχή του πατέρα Βαρβιτσιώτη και ας φροντίσει ο γιος να τον διαβάσει.

 

 

Συζήτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

ΑΙΤΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΜΕΛΟΥΣ

Αρχείο

Αρέσει σε %d bloggers: